torsdag den 16. maj 2013

Eddie the Edderfugl og de nye gæslinger.

For et par dage siden fik jeg sådan lidt tju-hej mulighed for at købe nogle gråbrogede danske landgæslinger. Jamen kan man sige nej til sådan et tilbud? Og de blev leveret direkte hjem under varmelampen til et hold kyllinger der er nogenlunde lige gamle. Jeg var nemlig på arbejde, så jeg modtog en super service. Hjælpsomheden i den danske fjerkræ-verden er fantastisk.
 Jamen den ene af de små dun-klumper er da ikke en gås sidder du nu og tænker. Og du har ret. I går blev jeg kontaktet af en anden fjerkræ-veninde, der havde fundet en edderfugle-ælling der var kommet væk fra sin mor. Vildtplejestationen var umulig at få kontakt med, og så måtte jeg jo... Jeg hentede den ved middagstid, og da jeg kom hjem med den tog vi de 6 små på havetur. De hyggede sig sammen, og den lille sorte edderfugleælling blev hurtigt døbt Eddie the Edderfugl. (Nogle husker måske Eddie the Eagle, der gjorde stort indtryk på hele verden til et vinter-OL engang). 
 Eddie er meget kontaktsøgende, og langt hår minder altså noget så meget om mors dun-skørter. Her er den krøbet op til den yngste af de langhårede. Vi ved selvfølgelig ikke om den er en han eller en hun, men lige nu hedder den Eddie. Hvis det viser sig at være en dame-fugl kommer den nok til at hedde Edwina.
 Kattene skulle også allesammen hen og kigge på de nye tilflyttere. De var godt nok spændende, men der var ikke nogen af kattene der tog sig en bid gæsling til frokost. De plejer nu også godt at vide at mors fjerkræ er forbudt område.
 Total hygge i den sammenførte familie.
Der var også lige en gæsling der skulle på tur i Haralds hårpragt. 
Bagefter kørte vi (uden gæs eller andet fjerkræ) ind til Odense, og jeg gik i banken og fik betalt for gæslingerne, og så kørte vi i Bilka og købte en fin æbleformet plastic-sandkasse og en is til os hver. Sandkassen fyldte vi med vand og et par trædesten da vi kom hjem. Så fik svømmefuglene en prøvetur. Eddie var helt klart den der nød det mest. Han svømmede og pjaskede så det var en lyst. Men han blev altså også fundet i vandet ved Siø-dæmningen. Gæslingerne skulle lige brokke sig lidt inden de syntes det var sjovt. Men de kom hurtigt ind under varmelampen igen og blev tørre. Der er gæslingerne vist mest glade for at være lige foreløbig. Men i morgen skal de med i haven igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.