lørdag den 18. maj 2013

Fynsk forår på tallerkenen og gåseglæde i haven.

Eddie the Edderfugl and the Gæslings.... Engelske undersættelser styrer for vildt. Men den fladfodede bande nyder nu altså at komme ud og nippe lidt i græsset. Og som de dog kan gå i gåsegang. De følger troligt efter når man går en tur med dem, og lille Eddie stæser bagefter, for han har korte ben og græsset er langt. Men frem skal han nok komme. Og der er intet mobberi hverken mellem kyllinger, gæs eller den enlige edder-unge. 
 Og så til årets kulinariske højdepunkt. Ja, altså indtil vi selv kan begynde at høste i køkkenhaven. De første fynske kartofler, agurker, tomater og peberfrugter har indfundet sig. Der er ikke noget at komme efter. Fyn er Danmarks køkkenhave. Jeg fik også plantet mine tomatplanter ud i drivhuset i går. De var også ved at være noget lange og ranglede af at stå inde i vindueskarmen.
I går indkøbte jeg et kilo helt nye lækre fynske kartofler i dyre domme. Ved siden af stegte jeg tunbøffer, lavede en salsa af tomattern, agurketern, rødløg og rød peberfrugt i tern,  og en dressing af limesaft, olivenolie, chili, hvidløg og salt.  Derudover rørte jeg også en hjemmelavet "sommersalat" af fynsk røgeost fra løgismose, creme fraiche fra Thiese, radiser og asparges fra haven. Lige en lille smule salt og hvid peber til at krydre med, og det var det. 
Den yngste af de langhårede drenge er ikke så vild med fisk, men når jeg nu absolut skal stoppe fisk i hovedet på ham, så er tun ikke så slemt. (Jo, begge forældre er fødte jyder, så han holder sig til de helt basale udsagn). Den ældste af de langhårede var til gengæld ovenud begejstret. Jeg nød virkelig de gode danske nye kartofler, og glæder mig til at spise dem hele sommeren. Der er næsten ikke noget bedre, og man længes sådan efter dem. Når de kommer, så ved man at det er ved at være sommer og man kan nyde de lange lyse dage og nætter.
Da vi havde proppet os godt og grundigt rørte jeg lidt mere røgeost og cremefraiche i sommersalaten, skar de resterende kartofler i tern og skivede lidt flere radiser og kom i. Så er der nemlig en fiks og færdig fynsk kartoffelsalat til aftensmaden i aften. Synd for hønsene at der ikke kom nogen rester ud til dem, men de første kartofler er jo små guldklumper både i smag og pris, så hønsene måtte nøjes med græs og insekter til dessert. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.