mandag den 27. maj 2013

Rabarbersaft og fromage, kylling på gaflen og gæs på græs.

Rabarber er fantastiske, og da datteren, svigersønnen og den lille prinsesse meldte deres ankomst i weekenden, gik jeg i køkkenet med en ordentligt stak frisktrukne rabarberstænger under armen. De blev skyllet, snittet og smidt i en gryde med 2 vaniljestænger og en masse sukker. Så fik rabarberne lov til at koge godt op. Saften blev siet fra. Jeg har sådan en fin gammel saftpose der efterhånden er godt misfarvet af forskellige friske frugters kraftige farvestof, men den virker. 
 Saften blev hældt på et par atamon-skyllede flasker, og rabarbermassen blev lavet til fromage. Ikke noget madspild her! Fromagen er lavet af 6 æggeblommer der er blevet pisket hvide med lidt sukker. Rabarberne blev rørt ned i æggemassen. Så smeltede jeg 8 opblødte husblasblade og rørte i massen. Piskede æggehviderne og en halv liter piskefløde (hver for sig!) og vendte forsigtigt i ægge-rabarbermassen. Vupti, og man har den lækreste forsommer-dessert. Den skal bare på køl og stivne i et par timer, og så er den lige til at servere.
 Til hovedret hev jeg 2 barnevelderhaner ud af fryseren og lavede en gang klassisk kylling i skilt sovs. Der er jo både nye danske kartofler og agurker til rimelige penge nu. Jeg laver altid agurkesalaten selv. Det smager altså bare meget bedre end købe-agurkesalat. Jeg bruger æble-eddike, sukker og salt. Ikke noget med vand i min agurkesalat. Agurkerne smider alligevel så meget væde, at lagen bliver fortyndet af det.
 Prinsessen gad ikke sin egen aftensmad da hun fandt ud af hvad der ellers var på bordet. Næ, må jeg bede om noget af mormors lækre kylling, tak! Nøj hvor blev der gumlet.
 Og bagefter var det rart at sidde og tygge lidt i et kyllingelårben. Det gør så godt i de nye tænder.
 Her er der lige et par "wow hvor går naturen farve-amok-billeder". Man må bare neje og bukke og sige tak for oplevelsen når man ser naturens farveorgie.
 Arreskov sø i solnedgang.
 Raps og solnedgang. Sikke en farvekombination.
 Datteren, Seuss og fladfods-banden på græs. De hygger sig. Man kan jo nærmest se hvordan de gæs vokser fra dag til dag. Det er godt nok imponerende. Eddie trives også og vokser godt til. Og han er stadig overbevist om at han er en gås med manglende appetit på græs og mælkebøtter. Han prøver hver dag, men det er nu bedre med kyllingestartfoder. Det ved man hvad er. Gad vide om jeg skal til at købe muslinger til ham? 
Sømanden og datteren går havetur. Fladfodsbanden er i tvivl. Blive hos madmor eller gå tur??? Paniiiik!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.