mandag den 6. maj 2013

Hjemmelavet koldskål med æg.

Solen skinnede fra en skyfri himmel, og de langhårede drenge plagede om koldskål. Helt i orden med mig. Det er nemt, smager godt og jeg får brugt nogle æg. Her i huset tør vi nemlig godt spise rå æg, men kun dem fra vores egne høns. De har nu også de flotteste blommer. Helt solgule og lækre.
 Jeg havde en bakke med 6 dobbelt-æg stående, og de blev fundet frem og delt. Blommerne op i en skål med sukker, korn fra en vaniljestang, skal og saft fra en økologisk citron, og så var det bare i gang med piskeriset. Når massen er lys og lækker piskes der forsigtigt et par liter kærnemælk i. Hurtigt ind på køl, og så kan det både spises i aften og resten gemmes til morgenmad i morgen.
 Vaniljestangen kom ned i glasset til de andre aflagte stænger. Der er fyldt op med sukker, og det er det bedste vaniljesukker man kan få. Hvis man blender det, så minder det om det man kan købe, men her er det altså ægte vanilje og ikke et eller andet kunstigt aroma-fis. Rent genbrugs-guld!
 Hviderne blev pisket stive og så blev der tilsat en kogende sukker-sirup. Altså italiensk marengs. Så er man sikker på at få "standerstiv marengs", som Camilla Plum vist plejer at sige. Der skal nemlig et "isbjerg" i vores koldskål. Resten af marengsmassen kan komme et smut i ovnen og blive til knasende marengs. Måske med lidt frugtfarve eller cacao i.
Og så er der serveret. Jeg må indrømme at jeg faldt i og købte en bakke udenlandske jordbær på tilbud, da menuen var fastlagt. Det er nu også så godt med lidt jordbær i, og jeg er ikke så fanatisk, at jeg ikke hopper i med samlede ben engang imellem. Og når jeg samtidig kunne se hvor glade de langhårede blev, så tilgiver jeg mig selv og nyder bare jordbærrene og glemme sprøjtemidler og brændstofforbruget ved transporten et øjeblik.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.