søndag den 12. maj 2013

Skøn spidskålssalat med feta og muslingesuppe.

Nu er det ved at være rigtigt forår, og det betyder nye kartofler og spidskål. Og i dag skal jeg lave noget med asparges kan jeg se i min køkkenhave. Men i sidste uge kaldte de første nye kartofler fra danske drivhuse altså fra de fynske vejboder. 
 Dejlig flæskesteg med sprød svær, nye kartofler og spidskålssalat. Salaten tager udgangspunkt i en opskrift på et "koge-show" med kogemanden Nikolaj Kirk som i sin tid blev holdt inde på Løgismose Mejeri i vores lille by. Man blander (stavblender) noget cremefraiche og fetaost til en homogen masse. Tilsætter masser af dild og fintsnittet spidskål og på toppen kommer man poppede græskarkerner. Det smager bare så skønt, og så kan salaten holde sig et par dage i køleskabet. 
I går blev der handlet ind i Rema 1000. De havde både krabbekløer og blåmuslinger til meget rimelige priser, så den ældste af de langhårede drenge og jeg forkælede os selv med en skaldyrssuppe og kogte krabbekløer med chili-aioli on the side. Nøøøj hvor var det godt. Suppen var ret nem. I en slat hvidvin tilsat masser af hvidløgsskiver og en hakket chili, skal og saft af en lime og en citron (øko naturligvis, når man skal bruge skallen!) dampede jeg muslingerne. Så hev jeg muslingerne op af gryden og smed en lille pose rejer og en pose små kammuslinger og en slat fløde ned i gryden. Smagte til med lidt salt og hvid peber og da rejerne havde skiftet farve kom muslingerne tilbage i gryden og blev varmet hurtigt igennem. Normalt plejer jeg bare at lave suppen med muslinger, men jeg har en slem vane med at hamstre skaldyr når jeg finder et godt tilbud, så der var nogle pakker i fryseren der skulle bruges. Aiolien er lavet som en almindelig hjemmelavet mayonaisse, på egne æggeblommer, rapsolie, lidt dijonsennep, salt, citronsaft, hvid peber, hvidløg og lidt  røget paprika og chili.
Jeg var vældig godt tilfreds med muslingerne. Der var næsten ikke nogen med ødelagte skaller i pakken, og dem synes jeg tit der er rigtig mange af, når jeg køber linemuslinger ved fiskehandleren. Og husk nu at muslinger skal være lukkede eller lukke sig ved et lille bank ned i bordet, inden de bliver tilberedt, og åbne når de er tilberedt. Alle der enten ikke lukker som rå eller er lukkede efter dampning skal direkte i skraldespanden, hvis man ikke vil risikere en grim mavepine.

1 kommentar:

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.